فعال حقوق کودک /فعال حقوق جوان دانشجو /عضو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران /عضو شبکه مدافعین حقوق ب

۱۳۹۷ خرداد ۱, سه‌شنبه

ریتالین در جیب 50 درصد دانش آموزان

وزارت بهداشت گفته است در ایام امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش مییابد و طبق بررسیها حدود
۵ درصد از دانشجویان و ۵.۴ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می کنند.

پایگاه خبری جامعه خبر، موضوع رشوه شرکت های تجهیزات پزشکی به پزشکان جدیدترین چالشی است که وزارت بهداشت با آن روبرو شده است. دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری در این مورد توضیحاتی ارائه کرد و همین طور در این نشست از استفاده قرص ریتالین توسط دانشجویان و دانش آموزان با فرا رسیدن ایام امتحانات هشدار داد.

*نوجوانان اصلی ترین مصرف کننده سیگار در ایران
دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به میزان مصرف سیگار و سایر دخانیات از سوی نوجوانان گفت: بهطور کلی در دنیا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر سیگاری هستند و مصرف دخانیات شایعترین عامل مرگ در جهان محسوب میشود همچنین ساالنه ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات از بین میروند و ۹۰۰ هزار نفر هم به دلیل مواجهه دست دوم آسیب میبینند یعنی خودشان دخانیات را مصرف نمیکنند بلکه در معرض دود آن هستند.

تقریبا نیمی از کودکان جهان در معرض مواجهه با دود دست دوم دخانیات قرار دارند حریرچی با بیان اینکه مطالعه هایی در خصوص مصرف سیگار و دخانیات در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور انجام شده است، گفت:طبق نتایج این مطالعه – که تا حدودی تکان دهنده است – ۴.۳ نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور مصرف کننده سیگار هستند که از این میزان ۸.۴ درصد پسران و ۱.۲ درصد را دختران شامل میشوند همچنین ۲.۸ نوجوانان مصرف کننده سایر مواد دخانی و عمدتا قلیان هستند که ۱.۱۱ درصد آن را پسران و ۶.۶ درصد را دختران شامل میشوند.۷.۷۶ درصد نوجوانان ما قطعا می دانند که مصرف دخانیات مضر است اما باز هم این مواد را مصرف می کنند.

*ایران در مالیات شکست خورد

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران در پنج استراتژی اول جز موفقترین کشورها بوده است اما در زمینه وضع مالیات بر مواد دخانی وضعیت نامناسبی داشته است. در بسیاری از کشورها ۷۵ درصد قیمت خردهفروشی مواد دخانی به عنوان مالیات توصیه می شود در حالی که در ایران در سال ۹۶ میزان مالیات بر خردهفروشی مواد دخانی و سیگار ۵ درصد بود و در سال ۹۷ به ۲۰ درصد رسید. باید توجه کرد که هر ۱۰ درصد افزایش قیمت در خرده فروشی مواد دخانی ۵ درصد مصرف دخانیات را کاهش میدهد.

*افزایش مصرف ریتالین در امتحانات
حریرچی در ادامه صحبتهایش با اشاره به مصرف ریتالین از سوی برخی از دانش آموزان و دانشجویان در زمان امتحانات گفت: در ایام امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش مییابد و طبق بررسیها حدود ۵ درصد از دانشجویان و ۵.۴ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف میکنند این در حالیست که این دارو عوارض جدی دارد و منجربه استفراغ، اسهال و در برخی موارد مرگ می شود.

*بیماری های غیرواگیر قاتل اصلی ایرانی ها
حریرچی در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۲۸۷ هزار مورد مرگ و میر در کشور داشتیم، گفت: علت بیش از ۷۰ درصد از این مرگها بیماریهای غیر واگیر بوده است که ۸۲ درصد از مرگهای ناشی از بیماریهای غیر واگیر ناشی از چهارگروه بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و سرطان و بیماریهای مزمن ریوی بوده است.

هدف گیری ما این است تا سال ۱۴۰۴ ۲۵ درصد از موارد مرگ و میرهای زودرس ناشی از این بیماریها را کاهش دهیم. اقدامات ما دراین حوزه باعث شده که جمهوری اسلامی ایران رتبه اول منطقه و در کل دنیا رتبه دوم را به دست آورد و ایران یکی از پنج کشور منتخبی است که در سازمان ملل متحد درزمان برگزاری اجلاس سران کشورها اقداماتش دراین حوزه توسط رییس جمهور گزارش داده خواهد شد. پایش وضعیت موجود، حفاظت از افرادی که در مواجهه با دود محیطی مواد دخانی هستند، کمک به ترک سیگار و دخانیات، هشدار درباره خطرات مصرف دخانیات، اجرای ممنوعیتهای تبلیغ و ترویج مصرف مواد دخانی و کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی از طریق افزایش مالیات آنها، شش استراتژی وزارت بهداشت برای کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی هستند.

*ماجرای رشوه به پزشکان چه بود؟
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره ماجرای رشوه شرکتهای تجهیزات پزشکی به پزشکان گفت: رابطه مالی میان برخی از ارائهکنندگان خدمات درمانی با شرکتهای فروشنده تجهیزات پزشکی و یا دارویی موضوعی ناراحت کننده و هشداردهنده است. در این زمینه چندین دوگانه وجود دارد. یکی از دوگانه ها این است که جامعه پزشکی وهمه دست اندرکاران این حوزه باید بدانند که حفظ اعتماد مردم به جامعه پزشکی سرمایه اصلی حوزه درمان است و نباید
اجازه دهیم که این اعتماد خدشه دار شود.

از طرفی پیشگیری از تخلف و برخورد با متخلفان باید به خوبی انجام شود. طبق قانون هر گونه رابطه مالی میان ارائه کنندگان خدمات درمانی و شرکتهای فروشنده تجهیزات پزشکی و دارو حتی با ارقام جزیی تخلف و رفتاری غیرحرفهای و مستوجب مجازات است. از طرفی همانطور که از اطلاعیه سازمان نظام پزشکی هم عنوان شده هر گونه رفتار سهم خواهانه از اعمال جراحی یا ارجاع خدمات درمانی طبق مواد ۶ ،۷و ۲۰ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات اعضای نظام پزشکی ممنوع و مستحق مجازات است.

باید توجه کرد که این تخلف مانند یک قیچی دو لبه است. از طرفی یک لبه این قیچی پرداخت کنندگان یعنی شرکت های فروشنده تجهیزات پزشکی و دارویی قراردارند و لبه دیگر آن نیز ارائه کنندگان خدمت هستند که تسهیلات مالی و یا سفرهای خارجی دریافت می کنند. قربانی حرکت این قیچی مردم، بیماران و تا حدودی بیمهها هستند.

عامل حرکت این قیچی هم سود خواهی و قانع نبودن برخی افراد اعم از ارائه کنندگان خدمات و یا شرکتهای فروشنده است. در حال حاضر همه تجهیزات پزشکی را قیمت گذاری کرده ایم و خرید خارج از سامانه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای بیمارستانهای دولتی ممکن نیست و رابطه مالی در این حوزه به میزان قابل مالحظه هایی قطع شده است. سرلوحه اصلی کار ما حمایت از تولیدات داخلی است البته در زنجیره تامین منابع مشکالتی داشتیم که سعی کردیم آنها را حل کنیم.

در حوزه تجهیزات پزشکی با برخی شرکتهای داخلی و وارداتی بر سر قیمت مشکلاتی داریم. به هر حال قیمت مناسب به گونهای تعیین می شود که سود مناسبی داشته باشد و مورد استطاعت مردم هم باشد. در برخی موارد شرکتهای وارداتی می خواهند با استفاده از اهرم کمبود، مشکلات قیمت و یا مجوزهایشان را حل کنند اما سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و دولت در این زمینه از اهرمهای الزم برای تنظیم بازار و خدمت رسانی به مردم استفاده می کنند.

مواردی که دراین زمینه شکایت شده بود مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به صدور حکم شده است. درخواست جدی ما از جامعه ارائه کنندگان خدمات درمانی این است که خودشان در حوزه پیشگیری از این تخلفات وارد شوند و برخوردهای الزم را با متخلفان انجام دهند. خوشبختانه قیمت گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی دستاوردهای خوبی داشته است.

*مردم به مکمل نیاز ندارند
اکثر مردم ما احتیاجی به مصرف مکمل ندارند. برخی از گروههای خاص مانند نوزادان و مادران باردار به مصرف برخی ویتامینها نیاز دارند که از طریق شبکه بهداشتی تامین میشوند. از طرفی مصرف ویتامین هم برای گروههای سالمند توصیه می شود.تعداد قابل توجهی از مکملهای بازار از طریق قاچاق وارد و خارج از سیستم قانونی عرضه میشوند. هیچ دستگاهی هم نمیتواند به طور دقیق روی عرضه چمدانی و فروش اینترنتی و یا فروش مکملها دراماکن ورزشی نظارتی کامل داشته باشد. وزارت بهداشت نیز در جاهایی که اختیار قانونی داشته باشد نظارتهایش را انجام می دهد.در صورت مشاهده فروش مکملها در اماکن غیر مجاز میتوانند موضوع را به سامانه ۱۹۰ اطالع دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر