فعال حقوق کودک /فعال حقوق جوان دانشجو /عضو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران /عضو شبکه مدافعین حقوق ب

۱۳۹۷ دی ۱۹, چهارشنبه

حاشیه نشینی و اعتیاد دانش آموزان در داودآباد قرچک

خبرگزاری هرانا – حاشیه نشینی یکی از بزرگترین چالش های پیش روی استان تهران است. عدم وجود امنیت، فقر فرهنگی، فرهنگ اقتصادی، وجود افراد معتاد و مواد فروشان و سایر موارد تنها بخشی از معضلاتی است که روستاهای حاشیه‌ تهران را تهدید می‌کند. یکی از بارزترین نمونه های حاشیه نشینی روستای داودآباد، محروم ترین روستای شهرستان قرچک است که با معضلاتی چون اعتیاد دانش آموزان ابتدایی و قرار گرفتن این کودکان در معرض بیماری های خطرناک مواجه است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تابناک، علی‌رغم اینکه روستای داودآباد تنها حدود ۳۰ کیلومتر با مرکز تهران فاصله دارد اما به اذعان قرچکی‌ها، داودآباد را می‌توان محروم‌ترین روستای قرچک و حتی شرق استان تهران دانست.

این روستا مکانی به نام رودخانه دارد، این “ظاهرا رودخانه” به محلی برای شیرابه‌های زباله تبدیل شده و بوی نامطبوع آن غیرقابل تحمل است. ساکنان منطقه از خانه‌هایی که در مجاور این شیرابه‌ها سکونت داشتند گله‌مند هستند و می‌گویند که اکثرا موادفروش هستند.

در این روستا خانه‌های خالی از سکنه‌ای وجود دارد که به پاتوق شبانه معتادان و محلی برای استعمال مواد مخدر آن‌ها تبدیل شده است

مردی میانسال از اهالی این روستا که از امنیت محل زندگی‌شان در کوچه پس کوچه‌های روستای داودآباد قرچک گله‌مند است مدعی است: “همین چند روز قبل بود که چند نفر به خانه‌ام آمدند، به زور دست و پایم را بستند و بیست میلیون تومان از من بردند. هر جا هم که شکایت کردم رسیدگی نکردند”.

از طرفی خطر سگ‌های ولگرد کودکان روستا را تهدید می‌‎کند، به همین دلیل کودکان مخصوصا کودکان دختر قید بازی در بیرون از خانه را زده‌اند. همچنین واقع شدن مدرسه روستا در کنار کانال فاضلاب و پلکیدن مداوم سگ‌های ولگرد در محوطه مدرسه سلامتی دانش آموزان را تهدید می‌کند.

مدیر این مدرسه با اشاره سطح پایین فرهنگی منطقه از استعمال مواد مخدر در کنار دیوارهای مجاور مدرسه می‌گوید: “یک بار قصد جمع‌آوری آن‌ها را داشتیم که شبانه با سنگ به مدرسه حمله کردند و شیشه‌ها را شکستند”.

این مدیر مدرسه یکی از دلایل اعتیاد کودکان را اینطور بیان می‌کند: “اعتیاد پدران برخی از دانش‌آموزان به فرزندانشان هم سرایت کرده و بلافاصله بعد از اینکه متوجه این موضوع شدیم، دانش‌آموزان دارای اعتیاد را به مراکز درمانی معرفی کردیم”.

وی همچنین وضعیت مالی دانش‌آموزان را اسفناک ارزیابی می‌کند و می‌گوید: “از وضعیت مالی اکثر آن‌ها باخبر هستیم. برخی از این دانش‌آموزان که وضع مالی خوبی ندارند، صبح‌ها چیزی برای صبحانه ندارند و بدون صرف صبحانه به مدرسه می‌آیند”.

در تیرماه امسال رسول خضری از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه یک پنجم جمعیت کشور حاشیه نشین هستند، گفت که مسئولان ایران نه تنها برنامه مدونی ندارند بلکه عنوان حاشیه نشینی را تغییر و از آن به عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی یاد می‌کنند و وزارت کشور در حالی در مبارزه با آسیب‌ها تعلل می‌کند که تعداد حاشیه نشینان روز به روز در حال افزایش است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر