فعال حقوق کودک /فعال حقوق جوان دانشجو /عضو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران /عضو شبکه مدافعین حقوق ب

۱۳۹۷ مرداد ۱۶, سه‌شنبه

استان آذربایجان‌غربی؛ ۱۳ هزار کودک آزاری در سال ۹۶ ثبت شد

خبرگزاری هرانا – آمار کودک آزاری به حدی وحشتناک است که نمی‌توان تصور کرد. سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی استان آذربایجان غربی تنها در سال ۹۶ بیش از ۱۳ هزار مورد کودک آزاری را ثبت کرده که این فقط آمار کودک آزاری‌هایی است که اطلاع داده شده نه همه کودک آزاری‌ها.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اروم نیوز، کودک آزاری پدیده ای که در آذربایجان غربی نیز همچون نقاط مختلف دنیا شاهد آن هستیم، پدیده ای دردناک که گاهی روحی است و گاهی هم جسمی اما بالاخره این نابهنجاری و حرکت مشمئز کننده از سوی عده ای صورت می گیرد.

برخی از جامعه شناسان معتقدند افزایش کودک آزاری به دلیل مشکلات اقتصادی و ازدواج های اجباری است. در این بین، برخی نیز خلاء قانونی برای مجازات کودک آزاران را عامل دیگری برای افزایش کودک آزاری مطرح می کنند.

آمار کودک آزاری به حدی وحشتناک است که نمی توان تصور کرد، سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی استان تنها در سال ۹۶ بیش از ۱۳ هزار مورد کودک آزاری در آذربایجان غربی را ثبت کرده که این فقط آمار کودک آزاری هایی است که اطلاع داده شده نه همه کودک آزاری ها.

در راستای بافتن پاسخ هایی در مورد کودک آزاری در استان و آمار آن، خبرنگار اروم نیوز گفت و گویی با معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی و یکی از جامعه شناسان استان ترتیب داده که در زیر می خوانید.

مهرداد مطلبی، درباره پدیده کودک آزاری اظهار می کند: “کودک آزاری به بدرفتاری با کودکان شامل سوء استفاده و آزار کودک (جسمی، جنسی، روانی و غفلت) و کلیه اعمالی که برای رشد و سلامت کودک مضر است گفته می شود”.

وی، با اشاره به مهم ترین مصادیق کودک آزاری در استان، می گوید: “مهم ترین مصادیق کودک آزاری شامل کودک آزاری جسمی، روانی، غفلت، آزار جنسی که بیشترین موارد از نوع غفلت و آزار جسمی هستند”.

به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی مهم ترین زمینه ها و عوامل پیدایش کودک آزاری در این استان شامل اعتقادات سنتی، آگاهی نداشتن از عواقب خشونت علیه کودکان، عوامل فرهنگی، اعتیاد والدین، اختلالات خانوادگی، فقر اقتصادی است.

اورژانسی برای مقابله با کودک آزاری

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی، در توضیحی درباره اورژانس اجتماعی ۱۲۳، ابراز می کند: “اورژانس اجتماعی یک خط تلفن سه رقمی به شماره ۱۲۳ است که برای افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی ارائه خدمات می کند که در صورت ارائه گزارش کودک آزاری، تیم سیار اورژانس اجتماعی به محل اعزام و ضمن بررسی موضوع در صورت ورود به محل جهت ارائه خدمات و انتقال کودک در اسرع وقت هماهنگی های لازم را با نیروی انتظامی و دادسرا انجام و با اخذ مجوز قضائی کودک آسیب دیده به مراکز انتقال داده می شوند”.

مطلبی، تاکید می کند: “در راستای آشنایی خانواده ها با اورژانس اجتماعی و خدمات آن در استان در تمامی شهرستان های دارای اورژانس اجتماعی با نصب بنر، پخش بروشور و حضور تیم های تخصصی در مناطق آسیب خیز سعی بر معرفی و شناساندن خدمات اورژانس اجتماعی شده است”.

وی، در ادامه سخنان خود می افزاید: “بیش از ۱۹۰ نفر از افراد متخصص در حوزه روانشناسی، مشاوره، مددکاری، مشاوره حقوقی، کارشناس تربیتی و پرستاری در مراکز آسیب و اورژانس های اجتماعی فعالیت دارند تا گامی در راستای کاهش آسیب های کودک آزاری برداریم”.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی، با بیان این که در ۱۳ شهرستان استان اورژانس اجتماعی دایر و فعالیت دارند، می گوید: “حمایت از کودکان آسیب دیده توسط بهزیستی از چندین منظر مورد حمایت قرار می گیرند که شامل حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست با نگهداری دائم در مراکز شبه خانواده، پذیرش و ساماندهی کودکان کار و در معرض آسیب در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی و ارائه خدمات حمایت مادی و معنوی و نیز ارائه خدمات مادی و معنوی به دختران در معرض آسیب در خانه سلامت است”.

مطلبی، با اشاره به فعالیت های اصلی اورژانس اجتماعی می افزاید: “ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری، حقوقی و تربیتی با دسترس قرار دادن خط تلفن ۱۲۳ تیم سیار، مرکز مداخله در بحران های فردی و خانوادگی و پایگاه خدمات اجتماعی با سه ویژگی مهم  تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از جمله مهم ترین فعالیت های این اورژانس است”.

به گفته وی در سال ۹۶ بیش از ۱۳ هزار مورد با خط ۱۲۳ تماس گرفته شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی، درباره تعداد پایگاه ها یا مراکزی که خدمات اجتماعی به شهروندان ارائه می کنند، می گوید: “۶ پایگاه خدمات اجتماعی،  ۱۳ مرکز اورژانس اجتماعی، ۴ تیم مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق، مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی، مرکز خانه سلامت دختران و مرکز خانه امن که ویژه زنان خشونت دیده است در استان فعالیت دارند”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر