فعال حقوق کودک /فعال حقوق جوان دانشجو /عضو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران /عضو شبکه مدافعین حقوق ب

۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

عفو بین‌الملل: ایران دو پسر ۱۷ ساله را شلاق زده و مخفیانه اعدام کرده

بر اساس اطلاعاتی که سازمان عفو ​​بین‌الملل دریافت کرده، مقامات ایران دو پسر زیر ۱۸ سال را شلاق زده و مخفیانه اعدام کرده‌اند. سازمان عفو ​​بین‌الملل یادآور شده است این اقدام نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق کودکان است.

دو نوجوان به نام‌های مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت که نسبت فامیلی هم داشتند، روز ۵ اردیبهشت در زندان عادل‌آباد شیراز در جنوب ایران اعدام شدند. هر دوی آنها در ۱۵ سالگی دستگیر شده بودند و به اتهام چندین مورد تجاوز به عنف در یک دادگاه ناعادلانه محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، این نوجوانان تا مدت کوتاهی قبل از اجرای حکمشان از این که به مرگ محکوم شده‌اند، آگاه نبودند. به خانواده‌ها و وکلایشان هم در مورد اعدام‌ها اطلاع داده نشده و آنها بعداً از موضوع مطلع شده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر برنامه عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفته:‌ «مقامات ایران بار دیگر ثابت کردند که با نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی کودکان را به قتل می‌رسانند.»

استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشری ممنوع و نقض حقوق کودکان است.

عفو بین‌الملل می‌گوید ایران به عنوان عضو کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی از لحاظ قانونی موظف است با هر کسی که زیر ۱۸ سال سن داشته باشد، به عنوان کودک رفتار کند و اطمینان دهد که هرگز مجازات اعدام در مورد آنها اجرا نخواهد شد.

مهدی سهرابی‌فرد و امین صداقت از سال ۱۳۹۶ در مرکز اصلاح نوجوانان شیراز نگهداری می‌شدند. روز ۵ اردیبهشت آنها ظاهراً بدون دانستن دلیل به زندان عادل‌آباد منتقل شدند و در همان روز با خانواده‌هایشان دیدار کردند، اما به آنها گفته نشد که در حال آماده شدن برای اعدام هستند.

سازمان پزشکی قانونی ایران، روز بعد از اجرای حکم خانواده‌ها را از اعدام‌ها مطلع کرده است.

به گفته عفو بین‌الملل، دادگاه‌هایی که منجر به محکومیت و صدور حکم برای این دو نوجوان شد، اصول عدالت را ناعادلانه و آشکارا نقض کرده‌اند. این نوجوانان پس از دستگیری دو ماه در بازداشتگاه پلیس نگهداری شده و آنجا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. آنها همچنین در مراحل تحقیق، به وکیل دسترسی نداشتند.

فیلیپ لوتر گفته که مقامات ایران به شکل سیستماتیک و به طور مخفیانه و بدون اطلاع قبلی به خانواده‌ها اعدام‌ نوجوانان را انجام می‌دهند. بازیگران تاثیرگذار بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا باید با اقدامات دیپلماتیک و عمومی فشار بر ایران را برای پایان دادن به استفاده از مجازات اعدام علیه نوجوانان افزایش دهند.

سازمان عفو ​​بین الملل بین سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۷ اعدام ۹۷ نفر را در ایران ثبت کرده که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال بوده‌اند. بیش از ۹۰ نفر دیگر در معرض خطر اعدام قرار دارند.

عفو بین‌الملل می‌گوید تعداد واقعی اعدام نوجوانان در ایران بالاتر از رقم ثبت شده است. سایر مجرمان نوجوان که در حال حاضر در بازداشت هستند نیز در معرض اعدام قرار دارند.

بسیاری از نوجوانان دوره‌های طولانی‌مدت و در مواردی حدود یک دهه را در انتظار مرگ هستند. اجرای حکم بارها و بارها به تعویق می‌افتد و این بر عذاب زندانی می‌افزاید.

در سال ۲۰۱۸ هفت نفر که همگی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند، در ایران اعدام شدند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، به جز ایران تنها در سه کشور دیگر نوجوانان زیر ۱۸ سال در صف اعدام قرار دارند: پاکستان، عربستان سعودی و سودان جنوبی.

جمهوری اسلامی ایران اما در حالی یکی از کشورهای اعدام‌کننده افراد به دلیل انجام جرم در کمتر از ۱۸ سالگی است که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲ به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

بیشتر بخوانید:

این نوشته در اعدام کودکان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر